Over ons

De Feestfabriek

“Zijn jullie daar nou het hele jaar mee bezig?” Een gevleugelde uitspraak van velen die ons kennen als organisator van de Zwarte Cross en Mañana Mañana. Maar we doen veel meer dan enkel het organiseren van festivals en evenementen. Bij de Feestfabriek Alles Komt Goed B.V. worden het hele jaar door ideeën uit de hoge hoed getoverd voor zowel eigen projecten en initiatieven als voor externe organisaties. Zo hebben we inmiddels een prachtig arsenaal aan eigen merken in het leven geblazen, waaronder Zwarte Cross, Mañana Mañana, Nozem Oil, Stichting Pak An, de Groene Buizerd, Harder! magazine, de Achterhoekse vlag en de Zwarte Cross Talententuin. Ook brachten we de afgelopen jaren onverwachte producten op de markt, zoals een kinderboek en vuurwerk. De gemene delers bij alle activiteiten van de Feestfabriek zijn originaliteit, creativiteit, verrassen en maatwerk.

Afbeelding

Onze creatieve snelkookpan borrelt regelmatig over en dat resulteert in allerlei bizarre, nieuwswaardige en spraakmakende acties. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de Naked Run, welke we in samenwerking met Amnesty International organiseerden. Zo’n 450 mensen renden naakt over de crossbaan tijdens de Zwarte Cross om aandacht te vragen voor inperking van vrijheden in met name Rusland. Of de Levendenherdenking: 65.000 Zwarte Cross-bezoekers waren 50 seconden muisstil, gevolgd door 10 seconden luid gejuich. Tijdens dit moment stonden we massaal stil bij het feit dat we een leven in vrijheid kunnen leiden en dat dit niet overal het geval is. Andere voorbeelden zijn de Zoepsidie, het Rollywood hotel, de bejaardenboot en het Open Achterhoeks Kampioenschap Darts. Het zijn creatieve ideeën die anderen niet zo snel kunnen bedenken mede doordat we originaliteit, positiviteit en humor hoog in het vaandel hebben staan en we dingen op een nuchtere en gastvrije ‘Achterhoekse’ manier benaderen. Inmiddels worden we ook regelmatig benaderd om voor externe organisaties mee te denken op marketing-, communicatie- en productioneel gebied. “Daar zijn we dus, met veel plezier en met 40 man sterk, het hele jaar mee bezig!”

Afbeelding

Festivals

Zwarte Cross & Mañana Mañana

Het is 1997, op een stuk weiland van Teunis en Ans in het Achterhoekse Hummelo. De Jovinks slaan de handen ineen en maken een crossbaan op het weiland, met een mooi feesttentje ernaast voor een afterparty. 150 Crossdeelnemers en 1.000 man publiek aanschouwen het spektakel en bejubelen de sfeer. De Zwarte Cross is geboren. Ondertussen is het muziek- en cross-festival uitgebouwd met onder andere theater, stunts en zo’n 237.500 extra bezoekers en vindt het plaats in Lichtenvoorde. Het is het grootste betaalde festival van Nederland en, al zeggen we het zelf, het meest gastvrije en met humor doordrenkte festival. In 2024 vindt de Zwarte Cross plaats op 18 – 19 – 20 – 21 juli.

Na een flink aantal succesvolle Zwarte Cross-jaren begint het echter weer te kriebelen. Zo veel ideeën die niet allemaal in de Zwarte Cross te stoppen zijn. De drang naar iets compleet anders, een nieuwe uitdaging. Die kriebel is het zaadje voor het nieuwe festival Mañana Mañana, dat voor het eerst plaatsvond in 2013 in Hummelo. Kleinschalig, intiem, voor de echte fijnproever. Geen grote acts, maar grandioze of juist intieme optredens van acts die hun doorbraak nog gaan maken. Wij boeken ze immers niet zomaar. In 2017 verhuisde Mañana Mañana naar Vorden, waar we de acht podia positioneerden op de weides en in de bossen rondom het mooie Kasteel Vorden. In 2022 is het festival verhuisd naar het landgoed bij Landgoed Oolde, in Laren (Gld.). De geplande data voor Mañana Mañana 2024 is 13 – 14 – 15 – 16 juni. Ontdekkers en vrije geesten, wees welkom!

Achterhoekse vlag

Hoe hebben we zo lang zonder gekund?

Brom je op je Zundapp van Friesland naar Twente, dan kom je twee iconische vlaggen tegen die de betrokkenheid bij het gebied vertegenwoordigen. Betrokkenheid!? Maar dat hebben de Achterhoekers toch ook!? Waar blijft die vlag van ons? We vroegen het ons allemaal af. De oplossing is dan: doe er iets aan! Samen met onze vrienden van Stichting Pak An en Grolsch organiseerden we een ontwerpwedstrijd, gevolgd door een stemronde waaraan iedereen online mee kon doen. Een jury van beroemde, verfijnde en beruchte Achterhoekers hakte met het bijltje en koos uit de top 10 de definitieve vlag. Paul Heutinck uit Winterswijk was de ontwerper, die de vlag inspireerde op het typisch Achterhoekse coulisselandschap. Met trots kunnen we zeggen dat de vlag ondertussen hét symbool is voor onze Achterhoek en er duizenden fier wapperen in de Achterhoek – en ver daarbuiten.

Afbeelding

Stichting Pak An

Ondersteunt ideeën die de Achterhoek mooier maken

Er bruist van alles in de grijze massa van vele Achterhoekers. Maar hoe maak je die ideeën werkelijkheid? Wie helpt je als je een geniaal idee hebt om de Achterhoek een stukje mooier te maken, maar je hebt niet de ervaring of middelen om het uit te voeren? Who you gonna call? Stichting Pak An! Toffe ideeën kunnen bij Stichting Pak An, ontstaan in 2016 vanuit een samenwerking tussen Grolsch en de Feestfabriek, ingediend worden. Ziet Stichting Pak An er toekomst in? Dan krijg je persoonlijke coaching van een ervaringsdeskundige bij de uitvoering van je plan, promotionele voordelen en eventueel zelfs een financiële bijdrage.

Ondertussen steunt Stichting Pak An al  zo’n 135 plannen en daar zitten flink wat pareltjes tussen! Evenementen, boeken, acties voor goede doelen, nieuwe drankjes, groene en/of MVO-initiatieven, culturele expedities en modeprojecten: er zijn al een flink aantal nieuwe concepten te vinden in de Achterhoek. En de ideeën blijven binnenstromen… Dus, wanneer dien jij jouw plan in?

Afbeelding